Arbeidsmarkt voor iedereen

Hilde Palland – CDA

Landelijk dekkend netwerk van sociaal ontwikkelbedrijven

Hilde Palland – CDA
Voor de nieuw gekozen Tweede Kamer staan een aantal belangrijke maatschappelijke thema’s op de politieke agenda.  Het manifest ‘Arbeidsmarkt voor iedereen’ beschrijft één van de opgaven voor de komende jaren. Hoe kijken Tweede Kamerleden naar dit manifest? Wat verwachten de verschillende politieke partijen hiermee te doen? Drie vragen over het manifest aan Hilde Palland namens het CDA.

1. Onderschrijft u het manifest, en waarom?

Het CDA onderschrijft het manifest van harte! Teveel mensen staan nu aan de kant en worden aan hun lot overgelaten. Niet voor niets hebben CDA en SP in 2020 hierover gezamenlijk een initiatiefnota geschreven: om meer mensen aan werk te helpen en mee te laten doen, drempels voor werkgevers te slechten en kennis, kunde en ervaring van sociaal ontwikkelbedrijven beter te benutten.

"Ontwikkeling van mensen staat centraal, maar ook het bieden van een veilige haven."

2. Wat wil uw partij ten aanzien van een inclusieve arbeidsmarkt terugzien in het regeerakkoord?

Het CDA wil de terugkeer van de sociale werkvoorziening in de vorm van een landelijk netwerk van sociaal ontwikkelbedrijven voor mensen die meer begeleiding nodig hebben. Ontwikkeling van mensen staat centraal, maar ook het bieden van een veilige haven. Want als het niet lukt in het bedrijfsleven, kunnen mensen altijd terugkeren om te werken binnen het sociaal ontwikkelbedrijf.

Tegelijkertijd wil het CDA ondernemers die mensen met een beperking in dienst nemen belonen en helpen (ontzorgen) bij het bieden van de juiste ondersteuning.

3. Welke rol ziet u voor uw partij de komende vier jaar om die arbeidsmarkt voor iedereen te realiseren?

Het CDA wil uitvoering geven aan een landelijk dekkend netwerk van sociaal ontwikkelbedrijven (conform de initiatiefnota CDA en SP). Daarbij vinden wij het belangrijk dat er meer en beter wordt geïnvesteerd in re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals genoemd in de aanbevelingen van de commissie Borstlap.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bert Doek van Cedris:

Mogelijk door: AramPro en Lexenzo

Arbeidsmarkt voor iedereen - 2021©